5 tips als u gaat verkopen op Amazon

Amazon verkoopt niet alleen zelf producten, maar biedt ook derde partijen de mogelijkheid om producten te verkopen op het platform. Al jarenlang ondersteunen we talloze klanten om te verkopen op het grootste online e-commerce platform van Europa.

Amazon staat er bekend om dat ze klanten de beste koopervaring willen bieden. Voor derde partijen heeft Amazon hier een systeem voor ontwikkeld genaamd Seller Performance. Omdat u alle handelingen wat betreft klantenservice, verzending en retourafhandeling in dit platform dient af te handelen kan dit worden gemeten.

U dient continu de Seller Performance in de gaten te houden. Ondanks dat we onze klanten hier in adviseren gaat het nog eens mis. Met name in het begin is het van belang om goed te starten. Om uw voorbeeld te geven, minder dan 1% van de orders mogen “mis” gaan. Heeft u in het begin weinig orders dan kan het weken tot maanden duren voordat u een positieve rating hebt.

Hieronder 5 tips van de meest voorkomende valkuilen waar u rekening dient te houden.

Tip 1: Content is key

Gedetailleerde productcontent is van belang om geen verkeerde verwachtingen te creëren. Zorg voor een uitgebreide omschrijving. Afmetingen, materiaal en een gebruiksaanwijzing van het product is een must.

Grote afbeeldingen vanaf 1000 pixels zorgen ervoor dat de zoomfunctie van Amazon wordt geactiveerd. De voorwaarde dat de hoofdafbeelding op een wit achtergrond moet komen te staan weten wellicht de meeste verkopers. Maar ook sfeerafbeeldingen tonen van het product in een omgeving zoals een lamp in een woonkamer verlaagt aanzienlijk met de voorgaande punten het retourpercentage.

Tip 2: Zorg voor een snelle klantenservice

Reageer binnen 24 uur op alle vragen van klanten, ook in het weekend. Binnen 12 uur is nog beter! U kunt een FAQ pagina aanmaken om het aantal vragen te verminderen.

Tip 3: Zoek de juiste distributiepartner die de markt kent

De goedkoopste distributiepartner betekent niet altijd de beste verzendpartner. Meestal is de marktleider in het land zoals DHL in Duitsland wel de beste verzendpartner.

Zorg dat u aan de door Amazon vastgestelde verzendperiode houdt. Op het moment dat u vanuit Nederland verzendt heeft u 3 tot 5 dagen de tijd om uw goederen te verzenden. Kunt u sneller leveren dan is het helaas niet mogelijk om dit  in te stellen. Kunt u niet aan de vastgestelde verzendperiode houden dan kunt u de “handling time” per product instellen.

Tip 4: Retouren correct afhandelen is net zo belangrijk als op tijd verzenden

De retourafhandeling is tevens een punt van aandacht. Ontvangt u een retouraanvraag van de klant? Vraag via het platform ten eerste waarom de klant het terug wilt sturen. Heeft de klant een geldige reden, maak de klant het zo makkelijk mogelijk om het product terug te sturen d.m.v een retourlabel. Over het algemeen verwachten Duitsers dat men het naar een Duits adres moet terugsturen. Als de klant achteraf bij het terugzenden erachter komt dat het naar een Nederlands bedrijf moet retourneren waarbij het niet soepel verloopt dan is er een grote kans aanwezig dat men negatieve review achterlaat.

Zowel de klantenservice, verzending en retourafhandeling zijn punten die gemeten worden binnen het platform. Scoort u op een of meerdere punten niet goed dan is het wellicht een overweging waard om dit door FBA (Fulfilllment By Amazon) te laten doen. U heeft dan hier geen zorgen over te maken. Daarnaast worden de verkopers met FBA eerder in de BuyBox getoond.

Tip 5: Houd de Performance Notifications in de gaten!

Op het moment dat u hiervan een bericht ontvangt dient u dit direct op te pakken. Het kunnen verscheidene redenen zijn waarom u van Amazon een bericht ontvangt. Het kan zijn dat uw Seller Performance niet voldoende is. Of dat uw producten niet voldoet aan de richtlijnen. In sommige gevallen moet u een Amazon een argumentatie sturen hoe u ervoor gaat zorgen dat de Seller Performance wel voldoende is.

Deze 5 tips lijken voor u heel logisch en wellicht denkt u ach dat heb ik wel op orde. Maar maandelijks ervaar ik bij onze klanten dat dit niet op orde is met grote gevolgen dat ze (tijdelijk) niet meer mogen verkopen.

Recent Posts

Leave a Comment